Konkurrenter lurer og venter på at tage dine kunder, og med branchens vækst, vil der dukke flere konkurrenter op. Bilforretningsejere skal arbejde hårdt for at beholde de kunder, de har, og tiltrække nye.
Her er seks markedsføringsideer til autoværksteder, der ikke kun får kunderne til at vende tilbage, men også udvider din kundekreds:
1. En blog om bilrådgivning
I 2022 er det en selvfølge at købe en professionel hjemmeside for din virksomhed. Vedligeholdelse og opdatering af en hjemmeside er den udfordring, bilforretningsejere står over for. En måde at få besøgende til dit websted på er at starte en blog om bilrådgivning.
Hvis det indhold, du producerer, giver direkte værdi for dine mest sandsynlige kunder, vil forbrugerne besøge dit websted igen og måske endda abonnere. Dette giver dig muligheder for at informere dem om tilbud, uddanne dem om deres køretøjer og minde dem om tjenester, som deres biler har brug for (mere om dette sidste punkt senere).
2. Sociale medier
Ligesom din hjemmeside er en standard del af din bilforretnings markedsføring, så er det at skabe en tilstedeværelse på sociale medier. Konsekvent opslag på Facebook er afgørende for at vise dem, der hører om dig, at du er åben og klar til at hjælpe dine kunder.
Vælg en tidsplan og hold dig til den, så dine følgere (som højst sandsynligt også er dine kunder) kan lære, hvornår de kan forvente nyt indhold fra dig. Selvom du måske poster på et ensartet tidspunkt hver dag eller hver uge, er mulighederne for den type indhold, du poster, ubegrænsede:
- kuponer og særlige tilbud
- links til din blog
- kundeudtalelser
- nyttige råd og anbefalinger til vedligeholdelse
- oplysninger fra større bilproducenter
En aktiv side kan inspirere til aktive samtaler. Folk kan kommentere dine opslag eller sende en direkte besked til din side. Din butik bør have nogen dedikeret til at besvare disse spørgsmål rettidigt.
Det bedste af det hele er, at en social mediestrategi kan være relativt billig. Det kræver bare konsistens og regelmæssig opmærksomhed.
3. Kuponannoncering
Kuponer giver en billig, høj eksponeringsmulighed, der tiltrækker nye kunder og minder eksisterende kunder om den fremragende service.
Du kunne trykke bonruller med din auto shop kupon, som kunne blive placeret på bagsiden af kvitteringer og give dem gratis ud til en købmand, der er tæt på din butik, så vil du gentagne gange levere kuponen til folk der er mest tilbøjelige til at bruge dine tjenester. Denne metode retter sig ikke kun mod lokale kunder, du ønsker at tiltrække, men den passer også ind i stort set ethvert marketingbudget for autobutikker. Det kan koste så lidt som et par hundrede kr. at nå ud til flere tusinde potentielle kunder.
4. Kundehenvisninger
Henvisningsprogrammer opfordrer kunder til at fortælle deres venner og familie om din fantastiske service og belønne dem med et gratis olieskift eller en nedsat service – et tilbud, de ikke kan få andre steder.
5. Kundeloyalitetsprogrammer
Folk kan lide gratis ting. At tilbyde et loyalitetsprogram, der giver kunderne mulighed for at tjene gratis olieskift eller andre reparationstjenester, er en fantastisk måde at vise påskønnelse over for eksisterende kunder.
Dette kan være så simpelt og lavteknologisk som et hulkort, der lover et gratis olieskift efter fem betalte olieskift, eller så sofistikeret som et pointprogram, hvor kunder optjener en bonus efter en vis sum penge brugt på tjenester.
6. Servicepåmindelser
De små klistermærker, du sætter på kundernes forruder, er gode påmindelser til dem om at komme tilbage til den næste planlagte service. Der er mange andre måder – så at sige digitale klistermærker – tilgængelige til at give den påmindelse, herunder e-mails, tekstbeskeder og direkte beskeder på sociale medier.
Desuden kan disse servicepåmindelser omfatte en rabatkupon for tjenesten, links til din virksomheds hjemmeside eller en måde at bekræfte en aftale på uden faktisk at skulle ringe til butikken.